ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ-
ΠΑΡΑΤΑΚΤΙΚΗ ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ- ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
- Στο κείμενο που ακολουθεί να
βρείτε το είδος της σύνδεσης των προτάσεων.
«Μεγάλωσα με τη γιαγιά μου στο Μάλι.
Όταν ήμουν κοριτσάκι, μια γυναίκα ήρθε στο σπίτι και ζήτησε να με πάρει στο
Παρίσι, για να προσέχω τα παιδιά της. Είπε στη γιαγιά μου πως θα με έβαζε στο
σχολείο να μάθω Γαλλικά. Μα στο Παρίσι δεν πήγα ποτέ στο σχολείο. Δούλευα.
Ολημερίς σκούπιζα το σπίτι, μαγείρευα, πρόσεχα τα παιδιά, έπλενα και τάιζα το
μωρό. Δούλευα από τις εφτά το πρωί μέχρι έντεκα τη νύχτα. Η κυρά μου δεν έκανε
τίποτα.» στα οκτώ της χρόνια η Σέμπα έγινε δούλα. Την έδερναν, την κλείδωναν,
την βασάνιζαν. Το μαρτύριό της πήρε τέλος, όταν κάποιοι γείτονες το κατάλαβαν
και κάλεσαν την αστυνομία. Ήταν πια είκοσι χρόνων.
Η ιστορία της Σέμπα θα ήταν
συγκλονιστική, αν ήταν μοναδική. Όμως υπάρχουν άλλες δυο χιλιάδες σαν αυτήν
σήμερα στο Παρίσι. Σε 27 εκατομύρρια υπολογίζονται οι σύγχρονοι δούλοι σε όλο
τον κόσμο.
- Να συνδέσετε παρατακτική ή
υποτακτικά τις προτάσεις σημειώνοντας δίπλα το είδος της σύνδεσης.
·
Διάβασα
πολύ ………….. δεν έγραψα καλά.
·
Λυπάμαι
……….. σε στεναχώρησα.
·
Ήταν
τόσο μεγάλη η χαρά του ……….. έφυγε χοροπηδώντας.
·
Θέλουν
……….. δεν μπορούν ……….. λησμονήσουν.
- Να εντοπίσετε τις δευτερεύουσες
ονοματικές προτάσεις και να χαρακτηρίσετε το είδος τους.
- Αποφάσισε
να αφήσει ελεύθερους τους κρατουμένους.
- Θεωρώ
ότι είναι απαράδεκτη η συμπεριφορά του.
- Δεν
ανοίγεται στους άλλους γιατί φοβάται μήπως τον απορρίψουν.
- Αντιλαμβάνομαι
πως η προσπάθειά σου είναι δύσκολη.
- Σου
υπόσχομαι να είμαι πάντοτε προσεχτικός.
- Επισημαίνουμε
κάτι πολύ σημαντικό, ότι δηλαδή η τήρηση του συντάγματος αφορά όλο τον
Ελληνισμό.
- Να
προσέχεις μη σε ξεγελάσουν.
- Να βρείτε στο κείμενο τις
δευτερεύουσες ονοματικές βουλητικές
και ειδικές προτάσεις και να γράψετε από ποια λέξη εξαρτώνται, με ποια
λέξη εισάγονται και ποιος είναι ο συντακτικός τους ρόλος.
Είναι μια βδομάδα τώρα που η ζωή μου
κυλάει σαν μια κορδέλα νερό ανάμεσα στη χλόη. Νιώθω μέρα με τη μέρα πιο δυνατή
τη σώψυχη ανάγκη να συναγρικηθώ με την πρωτόγονη ψυχή των ανθρώπων που με
φιλοξενούν. Αυτό μ’ έκανε από την πρώτη κιόλας μέρα να βαλθώ πεισμωμένα να μπω
μέσα στο νόημα του γλωσσικού τους ιδιώματος. Έκαμα ένα γλωσσάριο που το
πλουτίζω, το συμπληρώνω μέρα με τη μέρα. Μιλάνε μια γλώσσα που είναι παρακλάδι
σλαβικό, με πολλά τούρκικα και ελληνικά στοιχεία…
Στη σπουδή μου τούτη προχώρεσα
κιόλας τόσο, όσο χρειάζεται για να τους κάμω να ξεκαρδίζουνται στα γέλια σε
κάθε φράση που ιδρώνω να συνταιριάξω. Φαίνεται πως τις πιο πολλές φορές
ξεφουρνίζω πολύ αστείες γλωσσικές γκάφες που οι μεγάλες τις σχολιάζουν με
δυνατά χάχανα, ώσπου δακρύζουν από τα γέλια ενώ τα κορίτσια κοκκινίζουν και
δαγκάνουνται. Όμως το σπουδαίο είναι που σχεδόν πάντα στο τέλος τα καταφέρνω να
μαντέψουν τις απλές ιδέες που πολεμώ να τους εκφράσω. Αυτό βέβαια δείχνει
περισσότερο την εξυπνάδα τους και την καπατσοσύνη που ‘χουν να διαιστάνουνται.
Φαντάσου όμως το πανηγύρι που γίνεται με αυτό το μπέρδεμα, αφού το δικό μας το
«όχι» το προφέρουν «ναι»!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.