Υπερρεαλισμός
Ο Υπερρεαλισμός ή Σουρρεαλισμός (από τη γαλλική
λέξη surréalisme) ήταν ένα
πρωτοποριακό κίνημα που δεν περιορίστηκε μόνο στον χώρο της λογοτεχνίας, αλλά
επεκτάθηκε και σε άλλες μορφές τέχνης (εικαστικές τέχνες, κινηματογράφος,
μουσική κλπ.) λαμβάνοντας και πολιτικές και κοινωνικές διαστάσεις. Γεννήθηκε τη
δεύτερη δεκαετία του 20ού αιώνα στη Γαλλία με κύριο εκφραστή τον Αντρέ
Μπρετόν, ο οποίος το 1924 διακήρυξε με το Μανιφέστο του Υπερρεαλισμού τις αρχές του νέου κινήματος .Μεταξύ των
σημαντικών εκπροσώπων του κινήματος είναι οι ποιητές Louis Aragon, Paul
Eluard, Antonin Artaud και Philippe Soupault, οι ζωγράφοι Max Ernst, Salvador
Dali, André Masson και Juan Miró, ο σκηνοθέτης Luis Buñuel κ.ά.
Οι υπερρεαλιστές αξιοποιούν τα διδάγματα
όχι μόνο του νταντά αλλά και του συμβολισμού, ενώ είναι έντονα επηρεασμένοι από
την ψυχανάλυση: σύμφωνα με τους υπερρεαλιστές, ο καλλιτέχνης — αλλά και ο
άνθρωπος γενικότερα — δεν πρέπει να μένει εγκλωβισμένος στην πραγματικότητα της
καθημερινής ζωής αλλά να χρησιμοποιεί τη φαντασία, την τύχη, το όνειρο και το
ασυνείδητο, σπάζοντας τα δεσμά του ρεαλισμού, της αληθοφάνειας και της
ευλογοφάνειας· μόνον έτσι θα μπορέσει να αντικρίσει νέους ορίζοντες, να
φτάσει σε μια «υπερ-πραγματικότητα», ξεφεύγοντας οριστικά από τον έλεγχο της
λογικής και από τις κάθε είδους προκαταλήψεις, τόσο στη ζωή όσο και στην τέχνη.
Ειδικά σε
ό,τι αφορά τη λογοτεχνία, οι υπερρεαλιστές καλλιέργησαν κυρίως την ποίηση. Για
να επιτύχουν τους στόχους τους, χρησιμοποιούν κάθε μέσο που θα μπορούσε να τους
φέρει σε άμεση επαφή με το υποσυνείδητο: καταγραφή ονείρων, ύπνωση, καθώς
και τη λεγόμενη αυτόματη γραφή, στην οποία υποτίθεται ότι ο δημιουργός
καταγράφει χωρίς καμία παρέμβαση της λογικής ό,τι του υπαγορεύει το
υποσυνείδητό του. Πολύ γρήγορα, βέβαια, οι υπερρεαλιστές θα συνειδητοποιήσουν
ότι η — ελάχιστη, έστω — παρέμβαση της λογικής είναι αναπόφευκτη. Πάντως, η
ποίησή τους θα συνεχίσει να φημίζεται για την άρνηση κάθε περιορισμού, την
απόλυτη ελευθερία στο λεξιλόγιο και τη στιχουργική, τους απρόσμενους
συνδυασμούς λέξεων και τις εντυπωσιακές εικόνες, καθώς και για στοιχεία όπως το
όνειρο, ο έρωτας, το χιούμορ, το παράλογο. Ανάλογες καινοτομίες συναντάμε και
στην υπερρεαλιστική πεζογραφία, η οποία κόβει κάθε δεσμό με την παράδοση.
Πριν από το 1935 ο υπερρεαλισμός είναι απλά
γνωστός στη χώρα μας, κυρίως από σύντομα άρθρα στις εφημερίδες και τα περιοδικά
μόνο δύο ποιητές, ο Θεόδωρος Ντόρρος
και ο Νικήτας Ράντος, κάνουν μια προσπάθεια να καλλιεργήσουν τους
ποιητικούς τρόπους που προτείνουν οι υπερρεαλιστές. Το 1935, ο Ανδρέας
Εμπειρίκος, έχοντας σπουδάσει ψυχανάλυση στο Παρίσι και έχοντας γνωρίσει
από κοντά τον Breton και τους άλλους Γάλλους υπερρεαλιστές, δίνει μια διάλεξη
για το νέο κίνημα και σχεδόν ταυτόχρονα δημοσιεύει την πρώτη του ποιητική
συλλογή με τον τίτλο Υψικάμινος, γραμμένη εξ ολοκλήρου με την τεχνική
της αυτόματης γραφής. Παρά τις θυελλώδεις αντιδράσεις που προκάλεσαν τα πρώτα
αυτά ποιήματα, ο υπερρεαλισμός βρήκε γόνιμο έδαφος στη χώρα μας, καθώς τον
υιοθέτησαν σημαντικοί ποιητές, όπως ο Νίκος Εγγονόπουλος, ο Νίκος Γκάτσος
και ως ένα σημείο ο Οδυσσέας Ελύτης. Υπερρεαλιστικά στοιχεία μπορούμε, άλλωστε,
να βρούμε σε πολλούς ακόμη ποιητές, μέχρι και σήμερα: τον Έκτορα Κακναβάτο, το
Μίλτο Σαχτούρη, το Δ. Π. Παπαδίτσα, το Νάνο Βαλαωρίτη κ.ά. Αλλά και στην
πεζογραφία, συγγραφείς όπως η Μέλπω Αξιώτη επηρεάστηκαν έντονα από τον υπερρεαλισμό.
Θα πρέπει, όμως, να πούμε ότι ορισμένες μόνο πλευρές του υπερρεαλιστικού
κινήματος έφτασαν ως την Ελλάδα: για παράδειγμα, η πολιτική και κοινωνική χροιά
που είχε το γαλλικό κίνημα, δεν εκφράστηκε σχεδόν καθόλου στη χώρα μας.
Πηγή : Λεξικό
Λογοτεχνικών Όρων (ΟΕΔΒ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.